Aerodynamica in Bikefitting; sneller fietsen met dezelfde inspanning!

    Marcel heeft afgelopen week een paar dagen in een “tunnel” geleefd, benieuwd hoe dat ging? Lees hieronder zijn verslag:

    Aerodynamica in Bikefitting; sneller fietsen met dezelfde inspanning!

    Afgelopen week ben ik in Beringen (België) geweest om de opleiding “aerodynamica in Bikefitting” te volgen. Professionele bikefitters konden hier niet alleen veel theoretische kennis opdoen, maar ook zelf zitposities en materiaal testen in de Flanders Bike Valley windtunnel! Met zoveel “BikeFit” ervaring bij elkaar was het uniek en zeer leerzaam, hieronder een verslag van mijn belevenissen:

    Begin van het jaar mezelf al aangemeld voor deze opleiding, die voor het eerst gegeven zou worden, en dan opeens is het September! Op naar Flanders Bike Valley dus, gelegen midden in het fietsgekke Vlaanderen, en dichtbij veel Belgische fietsfabrikanten en leveranciers. Eigenlijk dus best een logische locatie voor een lage snelheid windtunnel, speciaal ontworpen voor de fietsindustrie!

    Daar aangekomen eerst kennisgemaakt met de mede BikeFitters en natuurlijk de “coaches”, wat meteen al goed bleek te zijn voor het ophalen van mijn Engels :-). Want ondanks een grotendeels Nederlands sprekend gezelschap (mijn Belgische collega’s Walter, Jean Luc, Tom en Joris bijvoorbeeld), Niels als organisator (en eigenaar van Innovative Cycling), en Harm (ook afkomstig uit Nederland en de windtunnel Engineer), waren er ook nog Tony (Torke Cycling) uit Engeland en Daniel (eigenaar van een BikeFit Studio in Brazilië) aanwezig. Een zeer gepassioneerd gezelschap, dat bleek al snel!

    De windtunnel in Flanders Bike Valley...

    De windtunnel in Flanders Bike Valley…

    Na een rondleiding in en rond de windtunnel, gingen we van start met deskundige uitleg van Harm voor wat betreft aerodynamica, en dan in het bijzonder op en rond de fiets. Waarna we samen met Tony (een internationaal bekende Bikefit “goeroe”) verder ingingen op de positie op de fiets. Want niet alleen tijdens triatlon en tijdritten heeft je positie en materiaal veel invloed op hoeveel luchtweerstand je moet overwinnen, ook tijdens “normale” fietstochten is er veel winst te behalen!

    De invloed van jezelf, hellingspercentage en materiaal op de luchtweerstand...

     De invloed van jezelf, hellingspercentage en materiaal op de luchtweerstand…

    Wat is nu eigenlijk luchtweerstand?

    Wat is nu eigenlijk luchtweerstand?

    Tunneltime!
    Om de kostbare tijd in de tunnel goed te benutten, werden er door ons eerst diverse posities en houdingen voorbereid en ook welke materialen we in de praktijk wilden testen. Zelf ging ik voor diverse helmen en kleding, maar stiekum hoopte ik ook dat er tijd was om op een strandbike de tunnel in te gaan..;-). Ik had dan ook diverse stuuropties meegenomen en uiteraard de nieuwe carbon strandwielen! Toen ik dat liet zien werd iedereen enthousiast, een strandbike in de windtunnel, dat was waarschijnlijk een wereldwijde primeur… Time to test!

    In de windtunnel terwijl Harm achter de knoppen zit...

    In de windtunnel terwijl Harm achter de knoppen zit…

    De tunnel in dus en omdat er tot dan toe alleen race- en tijdritfietsen waren getest, moest de opstelling even aangepast worden..:-) We begonnen met een standaard, recht MTB stuur, en nadat we die waardes vastgelegd hadden ging het zgn “Beachstuur” met raceshifters erop. Zowel bovenop de shifters als onderin de beugel getest. Als laatste dan het carbon Haero stuur, met de aerogreep in het midden. Verrassende resultaten, zoals hieronder te zien is!

    normaal stuur, beachstuur, carbon Haero stuur, snelpak, normaal shirt etc etc..:-)

    normaal stuur, beachstuur, carbon Haero stuur, snelpak, normaal shirt etc etc..:-)

    De oplettende kijker heeft vast gezien dat er ook heel veel verschil zit tussen een “normaal”, strak zittend shirt of een aero(snel)pak, maar liefst 41watt! Tel daar een snellere helm bij op en het (voor mij) snelste stuur, en de totaal winst is 170watt, niet tegen te trainen..;-).

    carbon Haero stuur en snellere helm...

    carbon Haero stuur en snellere helm…

    Toen waren onze nieuwe  4-Shore Storm wielen aan de beurt. Speciaal voor het strand ontwikkeld, anders van vorm, hoogte en breedte als dan wat er tot nu toe op de markt is. Best spannend, zouden ze ook nog snel zijn? En ja hoor, de wielen missie is geslaagd! Niet alleen erg goede rijeigenschappen, maar ook nog eens snel!

    Time to test the Storm 4Shore beachwheels!

    Time to test the Storm beachwheels!

    Na het samen analyseren en doornemen van alle data, was de eerste dag voorbij gevlogen. Veel tijd om alles even te laten bezinken was er echter niet, Niels en Harm hadden voor enkele Ridley testfietsen gezorgd en voordat ik het wist stond ik op Pole Positon op het circuit van Zolder! Dat was vlakbij, en daar kun je (als er verder geen races zijn) enkele keren per week fietsen, in de winterperiode zelfs verlicht. Mooi om daar een keer vlak langs de curve stones te sturen!

    Op het circuit van Zolder!

    Op het circuit van Zolder! 

    Dag 2; Bikefit ervaringen uitwisselen, Bioracer Aero System en meer tunnel!
    Ook vandaag kon het mij niet snel genoeg beginnen, wat is er nu mooier om met BikeFitters van een zeer hoog nivo zitposities door te nemen en dan ook nog te kunnen testen in de windtunnel!

    bioraceraerosysteem

    De ochtend begon met een flinke discussie over de verschillende cranklengtes, en de invloed daarvan op de fietsbeweging. Met name kortere cranks, tot zelfs 145mm op triatlonfietsen (normaal rond de 172.5mm voor racefietsen) worden meer en meer gebruikt en niet zonder reden. Ook kregen we de gelegenheid om elkaar te meten met de nieuwe Bioracer Aero System.Het registreert het frontale oppervlak en berekend wat het verschil in luchtweerstand kan zijn bij verschillende posities op de fiets. Natuurlijk kun je niet de “drag” (luchtweerstand van een object wat snelheid heeft) daar mee meten, maar toch kwamen we tot mooie resultaten! Na de lunch weer tijd voor de windtunnel, alle fietsposities van de ochtend in de praktijk testen.

     

     

    Guan voor het groene scherm..

    Daniel voor het groene scherm..

     

    Zelf op de Cervelo P5 getest (was weinig winst te behalen helaas..:-) ) en verder zijn we aan het experimenteren geweest met diverse helmen, types ligsturen en hebben we ook veel kleine testjes gedaan. Daaruit bleek dat er veel “gratis” snelheid te halen is uit soms heel eenvoudige veranderingen.

    img_6691

    En het is echt niet alleen voor een triatleet of tijdrijder interessant om hier voordeel uit te halen. Want welke fietser wil dat nu niet; meer snelheid met dezelfde inspanning! Bril over de bandjes van je helm, het flapperende, overtollige helmbandje afknippen, een strakker zittend shirt en spulletjes in je middelste achterzakje van je shirt (ipv de zijkanten) zijn zomaar wat puntjes die bij elkaar opgeteld heel wat “Watt” voordeel opleveren. En als je dan ook nog je eigen positie op de fiets optimaliseert (je bent zelf toch zo’n 80% van de frontale weerstand) kan het je zomaar een paar kilometer in pure snelheid schelen, terwijl het niet meer inspanning kost!

    Verschillende sturen testen en afstellen...

    Verschillende sturen testen en afstellen bij Daniel…

    Ook wilden we graag nog weten of het voordeel heeft als je iemand “in je wiel” hebt hangen, een plakker dus..;-). Nou je kunt ‘m voortaan gewoon daar laten fietsen hoor, het scheelt diegene die op kop rijdt ook flink, zelfs als er een meter of meer tussen de fietsers zit!

    Heb je op kop voordeel als er iemand achter je fietst? Ja dus!

    Heb je op kop voordeel als er iemand achter je fietst? Ja dus!

    Walter, Jean Luc, Tom, Joris, Niels, Harm, Tony en “My Friend” Daniel bedankt voor deze prachtige dagen. Ben met heel veel opgedane kennis en informatie weer richting Petten gegaan, mooie uitdaging om dit in de praktijk te gebruiken tijdens de bewegingsanalyses!

     

    nog meer data...

    nog meer data…

    Welke lichaamsdelen vangen het meeste wind?

    Welke lichaamsdelen hebben de meeste drag..?

    Meer weten over de fietsmetingen die we doen in de winkel? Kijk dan hier