De nieuwe Shimano Ultegra groep voor 2010…

  • -

ULTEGRA is compleet vernieuwd tot een nieuw niveau van perfectie, de modificaties van de groep zijn gelijk aan de verbeteringen die de nieuwe DURA-ACE 7900 groep onderging. Het ontwerp van de ULTEGRA 6700 groep is geïnspireerd door aerodynamica en heeft een tweekleurige zilveren afwerking. Het gewicht van de groep is met 151 gram teruggebracht invergelijking met de vorige 6600 groep (en 44 gram vergeleken met ULTEGRA SL). De nieuwe ULTEGRA 6700 groep biedt een breed scala aan opties voor vele gebruikers, van beginners tot wedstrijdrenners.

Crankset (Double, Compact & Triple)
De nieuwe crankset maakt gebruik van de HOLLOWGLIDE-technologie; om gewicht te besparen is het buitenste kettingblad hol, dit verhoogt de stijfheid voor een optimale krachtsoverbrenging en verbeterde schakeleigenschappen.
De geanodiseerde HOLLOWTECH II crankset zal verkrijgbaar zijn in drie varianten:
Dubbel (FC-6700: 53-39T, 52-39T) Triple (FC-6703: 52-39-30T) en Compact (FC-6750: 50-34T). Crankarmlengten: 165; 170; 172.5 en 175 mm. Gewicht: 785g (53-39T, 170mm met geïntegreerde Bottom Bracket).

Lijkt op het Dura Ace crankstel

Dual Control-verstellers
De ULTEGRA Dual Control-verstellers ST-6700 bevatten composiet remgrepen en kabels die zijn weggewerkt onder het stuurlint. Verder beschikken ze over een mechanisme dat aanpassingen mogelijk maakt voor kleinere handen en een uitgebreid assortiment stuurbochten.
De remhendel is voor een verbeterde controle dichterbij de renner geplaatst, dit is vooral een verbetering als het gaat om het rijden met de handen bovenop de Dual Control-verstellers. Het gewicht is 445g per paar.

ook de schakelkabels gaan onder het stuurlint....

Derailleurs
Het RD-6700 achterderailleur zal verkrijgbaar zijn in twee versies: SS (met een korte kooi) en GS (met een medium kooi). De SS-versie heeft een breed versnellingsbereik met een maximum verschil van 16T voor en een totale capaciteit van 33T. Dit betekent dat hij te combineren is met een Shimano Compact crankset (50-34T) en cassettes met 28T als grootste krans. De GS-versie is vereist bij het gebruik van een Triple crankset. De achterderailleur beschikt over een breed ontwerp van het buitenste scharnierpunt dat zorgt voor extra stijfheid en een composieten body die het gewicht verlaagt tot 190g.

Shimano biedt ook twee voorderailleurs aan: FD-6700 voor Dubbel en Compact cranksets, FD-6703 voor Triple cranksets. Ze beschikken over een brede verbinding met twee draaipunten wat zorgt voor extra stijfheid en een verbeterde kettinggeleiding. De nieuwe voorderailleur zorgt voor vederlicht schakelen en een soepelere schakelbeweging. Het gewicht is 89g.

Remmen
De Dual-Pivot remhoeven beschikken over remblokken met een nieuwe rubbersamenstelling zoals ook te zien bij de nieuwe DURA-ACE 7900 groep. Ze bieden verdubbelde remprestaties tijdens natte omstandigheden en 20% betere remprestaties tijdens droge omstandigheden. De remhoeven zijn opnieuw ontwikkeld en hebben een verhoogde lineaire response. De nieuwe hoefconstructie zorgt voor een verbeterde kabelgeleiding (vooral bij slooping frames) en vermindert kabelfrictie. De remhoeven hebben een veerspanningversteller en verstelbare toe-in remblokken. Het gewicht is 317g per paar.

Cassette/Ketting
De nieuwe ULTEGRA HYPERGLIDE 10-speed cassette zal beschikbaar zijn in vele tandwielcombinaties: 11-23T, 12-23T, 12-25T, 11-25T en 11-28T. Het gewicht is 208g (11-23T).
De nieuwe ketting heeft een asymmetrisch ontwerp om ‘chain suck’ te verminderen en schakelprestaties te verbeteren.
Als laatste heeft de ketting geperforeerde schakels die het gewicht verminderen tot 267g.

Wielset/Naven/Pedalen
Shimano introduceert een nieuwe ULTEGRA WH-6700 wielset waarvan de naven met dezelfde kleur zijn voorzien als de andere nieuwe componenten. Deze nieuwe wielset kan gecombineerd worden met tubeless en draadbanden. Het voor –en achterwiel hebben respectievelijk 16 en 20 rechte platte roestvrijstalen spaken. Het achterwiel heeft een stalen cassettebody die uitwisselbaar is met 8,9 en 10-speed cassettes. Het gewicht is 1652g voor een set (Voor: 695g, Achter: 957g).

Ook zijn er losse ULTEGRA naven beschikbaar met hoge kwaliteit afdichting en cup and cone lagers. Ze zijn ontwikkeld met een stalen cassettenaaf body die uitwisselbaar is met 8,9 en 10-speed cassettes. Het gewicht van de voornaaf HB-6700 is 156g, de achternaaf FH-6700 weegt 354g.

De ULTEGRA SPD-SL pedalen PD-6700 zijn beschikbaar in dezelfde kleur als de andere nieuwe componenten. Het gewicht is 317g per paar.

Leverbaar vanaf: juli 2009 (ULTEGRA Dubbel)
september 2009 (ULTEGRA Triple en WH-6700 wielset)