Banden en Bandenspanning || Egmond-Pier-Egmond Strandtips 1: Materiaal

    18-12-2018
    Ook dit jaar hebben we weer een paar mooie tips voor je op een rijtje gezet zodat je (als beginnende strandfietser) een nog snellere tijd kan neerzetten tijdens Egmond-Pier-Egmond!

    Wat kan je verwachten?

    Volgende week schrijven we over de beste ‘Tips & Tricks” van onder andere kleding, tactiek en het schoonmaken van je fiets. En als het startschot van Egmond dichterbij komt neemt Roy je mee op het parcours in de ” EPE Track Check Video”.
    Maar in deze eerste blog, zoals je waarschijnlijk aan de titel al hebt kunnen zien, alles over Banden & Bandenspanning.

    Meteen naar het gedeelte waar je alles over wilt weten? Dat kan door op één van deze links te klikken: Banden, Banden Spanning e Velgen, Wat als ik een lekke band krijg?

    detail-foto-strand

    Banden

    Als het over strandfietsen gaat, gaat het al heel snel over de banden. Om een normale mountainbike zitten bijna altijd noppenbanden. Dat is natuurlijk ideaal voor grip in het bos, maar op het strand wil je juist zo min mogelijk profiel hebben.

    De noppen graven zichzelf namelijk eerder in op het strand en zorgen voor veel meer rolweerstand. Een band met een licht profiel zoals bijvoorbeeld de Thunderburt van Schwalbe of de Continental Speed King zouden dus kunnen, maar voor echt merkbaar verschil is een echte strandband nodig!

    Banden die speciaal voor het strand zijn gemaakt, zijn vaak breder en hebben een minimaal profiel. Zoals bijvoorbeeld de Schwalbe G-One. De G-One heeft een breedte van 2.35 (ongeveer 60mm) en ‘zweeft’ daardoor over de zachte stukken zand. Deze band is verkrijgbaar in de super snelle LiteSkin versie die slechts 440 gram(!) weegt en een SnakeSkin versie. Die tweede is met 550 gram iets zwaarder, maar de kans op lekrijden is ook een stuk minder. Het enige nadeel aan deze band? De grip; Perfect op het strand, heel weinig grip voor een rondje door het bos.

    Een iets zwaardere band die wel meer grip heeft? Dat is de Vittoria Tattoo Light. Het unieke loopvlak met “virtual knobs” zorgt ervoor dat het zand niet verplaats wordt maar plaatselijk verhard wordt tussen de lamellen van het loopoppervlak. De combinatie van het ultra zachte compound -dat de band zonder uitschuivers door de bochten laat gaan- en het flexibel 120TPI karkas zorgen voor een ongekend lage rolweerstand op zowel los als verhard zand en in het duin. De favoriet van de mannen in de werkplaats als het om een echte Noord-Hollandse allroundband gaat!

    Als je op een 26 inch mountainbike (kleinere wielmaat) rijdt, dan is de Schwalbe Big Apple de beste en op dit moment ook nog de enig optie.

    Strandbanden - BeukersBoven: Vittoria Tattoo Light || Links: Een all-round noppenband || Midden: Continental Speedking || Rechts: Schwalbe G-One

    Banden Spanning en Velgen

    De G-One en Tattoo Light zijn bijna net zo breed, dus waar je nog extra verschil kan maken is met de velgen. En dat scheelt meer dan je misschien denkt. Door het brede draagvlak dat ontstaat kom je dus makkelijker door de zachte stukken, zonder merkbaar hogere rolweerstand op hardere ondergrond! Maar je kan ook met een lagere bandenspanning rijden zonder dat de band gaat ‘zwabberen’.

    Een wielset met een binnenbreedte van 30mm is al verkrijgbaar vanaf €289,-, wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op of kom langs in de winkel.

    Naast banden en velgen is ook de Banden Spanning erg belangrijk. Op het strand probeer je vaak met een zo laag mogelijke bandenspanning te rijden zonder dat je lek stoot. De spanning is met een normale voetpomp niet echt nauwkeurig te checken, dus gebruiken wij daar altijd een digitale meter voor. Als je met een binnenband rijdt en uitgaande van een 29” wielmaat is een bandenspanning van 1,2bar voor 1,3 achter vaak goed. Met tubeless banden 0,9 voor 1 achter en bij bredere velgen kan dit zelfs nog lager.

    De snelste wielset voor op het strand? Dat is onze Storm 4-Shore set. Lichtgewicht carbon, hoog en met een binnenbreedte van 34,5mm. Met deze wielset rijden onze Biketeam.nl renners soms wel met een bandendruk van 0.6 bar of lager! Klik hier om daar alles over te lezen.

    Nog breder? Is Breed, Breder, Breedst ook Snel, Sneller, Snelst? Nee. Met een ‘Fat Bike’ ben je misschien iets sneller op de extreem zachte stukken strand, maar op alle andere stukken zorgt het juist weer voor meer rol- en luchtweerstand!

    Velg Soorten Stranfiets - BeukersLinks: een standaard binnenbreedte van +/- 23mm || Midden: 29mm || Rechts: De Storm 4-Shore met een binnenbreedte van 34,5mm

    bandendruk meter - BeukersEen digitale bandendrukmeter is ideaal! Natuurlijk verkrijgbaar bij ons in Petten.

    Wat als ik een lekke band krijg?

    Zoals hierboven al beschreven kan je met een tubeless band een lagere bandenspanning rijden, maar waarom eigenlijk?

    Allereerst, tubeless betekend zonder binnenband. Om tubeless te kunnen rijden heb je een luchtdichte velg of speciaal velglint nodig. De mannen in onze werkplaats helpen je daar graag bij! Daarnaast heb je vloeibare latex nodig. Dat zorgt er dat de band volledig luchtdicht wordt, maar het dicht ook kleine gaatjes. Mocht het gat toch te groot zijn dan kan je een tubeless band ook makkelijk repareren met een Plug. Een ook stootlek is verleden tijd omdat je geen binnenband meer hebt die stuk gedrukt kan worden tussen de buitenband en de velg.

    Als je met een binnenband rijdt en je staat met een lege band kan dit schuimflesje van Mariposa een snelle oplossing zijn. Maar mocht dat niet werken, dan is je binnenband vervangen de enige oplossing. Neem dus altijd reserve materiaal zoals een pompje en een bandje mee. Kan je echt niet meer verder dan zijn er gelukkig altijd nog de voertuigen van de organisatie die je op komen halen.

    mariposa-tubeless-beukersLinks: De ‘vloeibare latex’ van Mariposa, die zicht door de speciale samenstelling over de hele band verspreid. || Rechts: De snelle oplossing voor kleine gaatjes, de Espresso Dopio schuimfles.

    SahmuraiPlug - BeukersDe plug van Sahmurai, waarmee je binnen een minuut een tubeless band kan reparen!

     


    Strandtrainingen Egmond – Pier – Egmond:

    Zondag            23 december                 10.00 uur
    Zondag              6  januari                     10.00 uur

    Klik hier voor meer informatie


    Geschreven door Roy Beukers op 17-12-2018