“Make John Faster” in 7 stappen

    Het “make John faster” project in 7 stappen…

    John (een zeer gedreven vijftiger, strandracer en tijdrijder) heeft een erg goede tijdrit in de benen maar weet als geen ander dat in deze discipline, behalve uitgekiend trainen en jezelf pijn kunnen doen, ook het materiaal en houding op de fiets verschil kunnen maken. Dus nadat er vorige winter al flink wat aanpassingen aan de fiets waren gedaan en hij ook een Retul 3D bewegingsanalyse had laten uitvoeren bij ons, was het nu tijd om te kijken of er toch nog ergens tijdwinst was te halen voor het nieuwe seizoen. Samen met John hebben we daarom het materiaal en zijn positie stap voor stap nog eens doorgenomen.

    Het materiaal

    Voor een gemiddelde tijdrit is een Cervelo P5 nog steeds één van de snelste frames op de markt, dit in combinatie met een Zipp dicht achterwiel en een Zipp 808 voorwiel geeft dan ook een perfecte basis. Maar John gaf aan nooit zijn voorderailleur te gebruiken en ook een iets groter (lees zwaarder) voorblad te willen monteren. Ook mistte hij bij de huidige combinatie van Sram Red en de hydraulische remmen van Magura een schakelmogelijkheid bij de remgrepen.

    1) Het Sram Etap draadloze schakelsysteem bood uitkomst, de achterderailleur kan nu bediend worden vanaf zowel de remgrepen als vanaf het ligstuur, zo is er tijdens het aanzetten of net voor een bocht ook te schakelen.

    p57

    2) De voorderailleur is niet nodig voor John, dat betekende wel een nieuw kettingblad voor. Het 54 tands Sram voorblad heeft speciale hogere tanden waardoor de ketting er niet naast kan vallen (normaal zorgt de voorderailleur hier ook voor).

    Quarq Powermeter - Aerofit

    3) Het grotere voorblad heeft verder als voordeel dat de kettinglijn wat rechter wordt =  Minder lucht- en wrijvingsweerstand.

    Ceramic Speed - Beukers

    4) Is er verder nog wat te winnen? Jazeker, er is ook een speciale “Oversized Pulley Wheel System” derailleurkooi van Ceramic Speed gemonteerd. Deze zorgt voor een langere levensduur, maar ook enkele “Watt’s” minder wrijvingsweerstand.

    Na al deze materiaalaanpassingen was het tijd om nog eens kritisch naar de positie op de fiets te kijken!

    Cervelo P5 Custom - Beukers Bike Centre

    De positie op de fiets

    Tijdens de 3D bewegingsanalyse ongeveer een jaar geleden was er al een mooie winst geboekt qua efficiëntie en rendement, wat zich meteen uitbetaalde in hogere gemiddelde snelheden.

    Maar tijdens de opleiding “Aerodynamica in Bikefitting” die Marcel volgde, waren er in de windtunnel nog best grote verschillen te zien tussen diverse houdingen en helmen. En dit terwijl bijvoorbeeld de zadelpositie niet gewijzigd hoefde te worden. Dus de vraag was, is hier voor John ook nog winst te halen?

    Hoewel het altijd waait in Petten, is een windtunnel helaas niet aanwezig bij ons, wel de virtuele variant : het Bioracer Aerofit Systeem.

    aero-fit-beukers-perfect-bike-fit-3

    5) Eerst custom hoge carbon armschotels gemonteerd, die bovendien ook nog smaller geplaatst zijn. Deze wijziging gaf John meteen meer “rust” voor zijn armen, maar ook een duidelijk aerodynamisch voordeel.

    Cervelo P5 AeroFit

    6) Op de Cervelo zaten zogenaamde “s-bend” extensions (uiteinden van het ligstuur), die zijn op papier het snelst. Maar tijdens de aerofit bleek echter dat dit voor John niet echt opging. Met de “j-bend” extensions (meer omhoog gebogen) bleven de armen meer ontspannen en was het makkelijker om het bovenlijf wat lager te houden.

    aero-fit-beukers-perfect-bike-fit-2

    7) Dan de verschillende houdingen checken! Het mooie van de Aero Fit is dat meteen inzichtelijk gemaakt wordt welke houding sneller of minder snel is. Ook daarin was nog een stapje te maken, al zal dat ook nog wat oefening nodig hebben.

    aero-fit-beukers-perfect-bike-fit-1

    Een erg mooi “finetunings” project, van zowel mens als materiaal, en meteen de volgende dag een berichtje van John:

    “Ha Marcel, gister eerste rondje gedaan. Het nieuwe stuur voelde direct goed, maar leek eerst korter. Al gauw merkte ik dat ik met mijn handen op het oude stuur meer naar voren schoof als ik ook naar voren schoof op het zadel. Nu zit ik stiller en blijft mijn rug ook wat ronder. Schakelen was in de straat al gewend, dat ging direct goed. Het trainen kan beginnen!”

    Dat beloofd wat voor aankomend seizoen..:-)

    Meer weten over onze Aero Fit? Kijk dan op https://perfectbikefit.nl/aero-fit/