Marcel op bezoek bij Rotor in Madrid!

    Rotor bikeparts UNO en 2inPower introductie en testevent…

    Enkele weken geleden kreeg ik (Marcel) de vraag of ik aanwezig wilde zijn tijdens de introductie van de nieuwe producten van Rotor, en dan met name de 2inPower powermeter en de hydraulisch bediende UNO groep. Normaal gesproken al zeer interessant, maar dit ging ook nog plaats vinden in Madrid, waar het hoofdkantoor en de fabriek gevestigd zijn. Je begrijpt het wel, ondanks de drukke periode in de winkel kon ik dit niet laten lopen…😊.

    Op naar Madrid dus, waar bleek dat het toch wel een unieke uitnodiging was. Na dat eerder in de week de internationale pers was langs geweest, bleek dat uit heel de wereld zo’n 60 collega fietsondernemers waren ingevlogen, waarvan ik er dus eentje was….Een paar dagen lang dus kennis kunnen maken met oa Amerikanen, Engelsen, Italianen, Belgen, Duitsers en natuurlijk Spanjaarden, allemaal in dezelfde branche werkzaam.

    IMG_8864

    Het hoofdkantoor van Rotor
    Na een goed verlopen vliegreis meteen door naar het hoofdkantoor, net iets buiten Madrid. Mooi om te zien dat ook dit kantoor fietsen “ademt”, er zijn allemaal fietsliefhebbers werkzaam, van afdeling ontwerp en boekhouding, tot de ingenieurs en de testafdeling. Tijdens de rondleiding helaas geen foto’s mogen maken van de ontwerpafdeling en de testopstelling, maar heb een goede indruk kunnen krijgen. Mooi was ook de 3D printer waar voor de daadwerkelijke productie de ontwerpen geprint worden uit kunststof. Hierdoor kunnen passingen en maatvoeringen eerst “echt” geprobeerd worden.

    Rotor-2-11

     

    De fabriek
    Op een paar honderd meter lopen staan de fabriekshallen van Rotor, dat wil zeggen de hallen van het enkele jaren overgenomen CNC en fraisbedrijf. Een logische overname toendertijd aangezien ze al jaren 100% voor Rotor produceerden. Bijzonder was toch wel om met eigen ogen te kunnen zien dat, vanuit de platen en staven aluminium, alles in eigen huis geproduceerd wordt. Ondanks de tientallen zeer moderne CNC machines en robots, toch ook nog veel handwerk. Ook een hoge kwaliteitscontrole, continu steekproefsgewijs, maar bijvoorbeeld de bracketassen worden stuk voor stuk gecheckt op een speciale afdeling. Dit zodat de maatvoering en dus passing, 100% in orde is, cruciaal om kraken en versnelde slijtage tegen te gaan. Geen overbodige luxe met alle moderne frames van nu…😊

    Rotor-2-16(1)

     

    Seminars, productpresentaties, techtraining en testrijden…
    Daar ging het natuurlijk om…., de nieuwtjes! Na het bezoek aan de fabriek per bus naar Resort Blue Sense (Sierra Madrid), waar de #Rotorweek plaats vond. Een prachtige locatie aan de voet van een bergachtig gebied (ooit het trainingsterrein van oa Olano en Sastre) dus hopelijk ook zelf fietsen de komende dagen!

    IMG_8911

     

    2inPower
    Donderdag vroeg echter eerst de eerste presentatie; het nieuwe 2inPower crankstel!
    Bekend met het “normale” InPower crankstel waren we al, dus was ik erg benieuwd naar deze nieuwe ontwikkeling van Rotor op gebied van wattage- en pedaalbewegingsmeting. Omdat we de laatste jaren ook al aardig wat ervaring hebben opgedaan met oa Stages, Quarq, Powertap en Vector systemen om het vermogen te meten, was ik erg benieuwd naar de meerwaarde van de 2inPower…

    Allereerst zegt de naam het al, 2in (spreek uit: twin), dus meting op 2 cranks. Dat zien we bij meer systemen, maar bijzonder is dat het een combi van rekstrookjes (ook niet nieuw) en een acceleratiemeter in de bracketas is. Dat zorgt voor een ongekende nauwkeurigheid, bijna 200 metingen per seconde!

    Schermafbeelding 2016-04-10 om 20.45.24

    Ook een mooie feature is de pedaalbewegingsanalyse die je via de software kan uitlezen. Binnenkort zelfs via een speciale app gewoon op je telefoon! Via deze software kun je ook de voor jouw ideale OCA (Optimum Chainring Angle) stand van het Qrings ovale kettingblad bepalen. Veel technische hoogstandjes zijn er dus verwerkt in de 2inPower. Nog zo’n slimmigheidje is het via een magnetische aansluiting opladen van de accu, erg makkelijk, en dus geen verwisselen van batterijen meer! En vraag je je af wat nu precies dat rode uiteinde van de crank is? Die heeft de, niet geheel onbelangrijke…) functie dat je je fietsmaten kunt laten zien dat jij met een 2inPower rijdt…😊

    Schermafbeelding 2016-04-10 om 20.40.42

     

    En dan natuurlijk de Rotor UNO groep!
    De eerste foto’s van de teamfietsen van de Dimension Data wielerploeg begin dit jaar lieten het stiekum al zien; er werd een nieuwe onderdelengroep van Rotor getest! Na uitgebreid testwerk werd de UNO groep dan ook geintrodueerd tijdens de Rotorweek.

    Het is een bijzondere groep geworden, de remmen (van de Duitse specialist Magura) zijn hydraulisch bediend en er kan gekozen worden tussen velgrem en schijfrem. Maar het echte unieke zit hem in de schakelbediening. De derailleurs en shifters worden met elkaar verbonden met leidingen waarin een dunne, antivries achtige, vloeistof zorgt voor het overbrengen van de schakelbeweging. Omdat het schakelen gebeurd in de derailleurs zelf, en dus niet in de shifters/remgrepen, krijg je een erg direct gevoel. En er komt meer aan, denk bijvoorbeeld aan diverse maten rem/schakel handles (grote/kleine handen) en toepassingen op tijdritfietsen.

    Schermafbeelding 2016-04-10 om 21.28.30

     

    Hoog tijd om te testen!
    Donderdagavond stonden we met zo’n 20 man te popelen om eindelijk een korte, maar snelle rit met wat kleine klimmetjes te rijden op de Cervelo R3 met 2inPower en de Rotor UNO groep!

    Tijdens deze eerste rit moest ik even wennen aan de bediening (rij zelf met Shimano electronisch) maar dat ging snel en het schakelen kost weinig kracht. Ook de schijfremmen waren voor mij echt een uitkomst, want ik ben geen held met dalen.. J. Het voelde stukken veiliger en gaf me meer vertrouwen, ze waren ook erg goed doseerbaar. Kortom, een geslaagde test!

    Marcel Rotor

     

    De UNO ten opzichte van zijn concurrentie?
    Met de huidige elektronisch schakelende groepen, en sinds kort zelfs ook draadloos, zal het niet makkelijk worden voor de ROTOR UNO.

    Maar het zal me niets verbazen als deze kwalitatief hoogstaande, en erg lichte onderdelen groep toch diverse liefhebbers zal aanspreken, want uniek is UNO zeker!