Nieuwe Dura-Ace: �Evolution of Perfection�
- -
De nieuwe Dura Ace groepen (ook de electronische!) worden eind dit jaar beschikbaar voor de "normale" gebruiker, maar de profs zijn er al mee gesignaleerd! Wel hebben we al uitgebreide info voor je hieronder, en mocht je interesse hebben in de huidige Dura Ace groep… We hebben er nog een paar voor slechts €779.00! Vraag ernaar in de winkel.
De nieuwe Shimano Dura-Ace 7900 serie is opnieuw een mijlpaal op het gebied van top-level road racing componenten. De technische deskundigheid van Shimano in combinatie met de nieuwste technologie heeft geresulteerd in een nog hoger kwaliteitsniveau. Iets waarvan zowel professionele wielrenners als de talloze enthousiaste recreatieve renners kunnen profiteren. Naast verbeterde prestaties en een aantrekkelijk ontwerp, is het gewicht significant gereduceerd.
Crankstel
De zevende generatie Dura-Ace laat de wielerwereld kennismaken met revolutionaire technologie. Hoogtepunt is het HOLLOWTECH II crankstel dat een aantrekkelijk aërodynamisch ontwerp combineert met gewichtsbesparing en beschikt over compleet nieuwe technische eigenschappen.
Deze hightech beauty is gemaakt van dunwandig holgesmeed aluminium en is uitgerust met een aantal noviteiten op het gebied van fiets technologie. Zo is het buitenste kettingblad hol. Dit resulteert in gewichtsbesparing en zorgt er tegelijkertijd voor dat de stijfheid met 20% toeneemt wat een optimale krachtoverbrenging oplevert.
Een Dura-Ace compact crankstel FC-7950 is leverbaar met een 50/34T compact versnelling. De nieuwe groep biedt bovendien een groot scala aan FC-7900 kettingbladcombinaties: 53/42T, 52-39T, 53/39T, 54/42T, 55/42T and 56/44T. Lengte van de crank: 165 – 180 mm, in stappen van 2,5 mm. De kettingbladtanden zijn geheel opnieuw ontwikkeld voor een verbeterd kettingcontact waardoor een optimale krachtoverbrenging ontstaat. Bovendien beschikt de bottom bracket over verbeterde afdichtingen voor een soepeler rotatie en langere levensduur.
Dit crankstel is 20% stijver dan de huidige versie en weegt 725 gram inclusief bottom bracket. Dit is 15 gram lichter dan het Dura-Ace crankstel FC-7800.
Dual Control Levers
De Dual Control Levers hebben een compleet nieuwe look and feel. De remgrepen zijn gemaakt van meerdere lagen geweven carbon, deze is afgewerkt met één laag carbonfibre met een speciale coating. De kabels van het schakelsysteem zijn weggewerkt onder het stuurlint zonder nadelige gevolgen voor prestaties. Dit is te danken aan de ontwikkeling van een nieuw intern mechanisme in combinatie met nieuwe PTFE-gecoate binnenkabels.
De Dual Control Levers zijn uitgerust met een mechanisch verstelbare greep wat ideaal is voor gebruikers met kleinere handen. De schakelversteller aan de rechterkant levert een 20% kortere slag waarmee u sneller kunt schakelen. De gebruiksvriendelijke vorm van de handgrepen zorgt voor nog meer comfort, zelfs bij een langeafstandsrit.
De schakelverstellers zijn voorzien van geïntegreerde knoppen die zich boven op de handgreep bevinden. Hiermee kunt u de nieuwe draadloze FlightDeck computer bedienen zonder dat u uw handen van het stuur hoeft te halen. De FlightDeck computer houdt een groot aantal waarden bij, zoals hartslag, hoogte, cadans en schakelpositie. De computer werkt met gecodeerde draadloze signalen die niet gevoelig zijn voor interferentie door andere elektronische apparaten. De nieuwe FlightDeck kan draadloos verbinding maken met een pc om de gegevens in te lezen en te analyseren (software wordt meegeleverd). Met 380 gram per set zijn de Dual Control Levers 40 gram lichter dan de huidige versie.
Naast de Dual Control Levers is de nieuwe Dura-Ace groep ook voorzien van bijpassende nieuwe bar-end verstellers en down-tube verstellers. Een carbon remgreep BL-TT79 voor Aero handgrepen is verkrijgbaar voor gebruik in tijdritten en triathlon.
Ketting
De nieuwe Dura-Ace ketting CN-7900 staat bol van innovatieve technologie. De nieuw ontworpen buitenplaten verkleinen het risico op een aflopende ketting. Ook de binnenplaten zijn opnieuw ontwikkeld voor een verbeterd contact met de tandkransen in de cassettes. Deze verbeteringen leiden tot soepeler schakelprestaties, zelfs onder zware belasting zoals klimmen of sprinten. De ketting loopt soepeler en is geruislozer dan zijn voorgangers. Daarnaast blinkt het nieuwe ontwerp uit in duurzaamheid.
CN-7900 is uitgerust met een herbruikbare quicklink die zonder gereedschap kan worden ge(de)monteerd.
Het is ook mogelijk een normale kettingpons te gebruiken. De ketting is ontwikkeld met holle bouten en geperforeerde binnenplaten om gewicht te besparen. Het gewicht van de ketting is 252 gram wat ruim 25 gram lichter is dan de huidige versie.
Derailleurs
De achterderailleur heeft een groot schakelbereik en is geschikt voor tandwielen met maximaal 28 tanden. Hij kan worden gebruikt met een compact crankstel waardoor het niet nodig is over te stappen op een GS derailleur. De carbon kooi vermindert het gewicht naar slechts 166 gram.
De voorderailleur heeft een optimale veerspanning voor vederlicht terugschakelen. Bij het rijden op het grote kettingblad is trimmen niet meer nodig zodat men zich beter op het fietsen kan concentreren. De efficiency is opnieuw vergroot dankzij de extra stijfheid en het wide link design. Het gewicht is slechts 67 gram.
Remmen
De remmen zijn uitgerust met nieuwe remblokjes waardoor de remprestatie bij nat weer verdubbelt en de remkracht bij droog weer met maar liefst 20% toeneemt. De nieuwe remblokjes hebben bovendien een langere levensduur.
De remmen beschikken over een verbeterde remhoef voor een verbeterde lineaire remrespons. Een lager geplaatste kabelstopper garandeert een betere kabeldoorvoer en vermindert wrijving. De Dual-Pivot caliper remmen zijn voorzien van een versteller voor de veerspanning, verstelbare remblokjes en een centrale titanium scharnierbout. Het gewicht van de set is 293 gram.
Cassette/Hub/Freehub
Shimano heeft een superlichte en toch zeer stijve aluminium tandwielcassette ontwikkeld. Ook de afzonderlijke tandwielen zijn opnieuw ontworpen voor een nog robuustere schakelprestatie en om gewicht te besparen. De 10-speed HYPERGLIDE cassette is leverbaar in een groter aantal combinatievarianten: 11-21T, 11-23T, 11-25T, 11-27T, 11-28T, 12-23T, 12-25T, 12-27T. Het gewicht is 163 gram (11-23T).
De naaf en cassettenaaf beschikken over een grotere stijfheid die de rotatie verbetert, zelfs als de snelspanner krachtig wordt aangehaald. Bovendien zijn ze ontwikkeld met een volledig nieuw lagerafstelsysteem waarmee eenvoudig handmatige afstelling mogelijk is.
Deze Dura-Ace groep is de ultieme combinatie van geavanceerde technologie, lichtgewicht constructie en innovatief uiterlijk. Hiermee wordt de nieuwe standaard gezet in road racing technologie waarin details doorslaggevender zijn dan ooit.