Nieuwe Sram XO, Sram XX en Sram XX sl groepen en wij hebben er al mee gereden!
- -
3 gloednieuwe MTB groepen van Sram en wij hebben er al mee gereden! Sram XO, Sram XX en Sram XX sl T-Type!
Sram introduceert vandaag 3 nieuwe groepsets en Roy heeft er al mee gereden! In dit stukje neemt hij je mee naar het Sram Experience Camp in Altea, waar hij het nieuwe materiaal flink aan de ‘tand’ kon voelen. We hebben geen perfecte plaatjes, maar foto’s met echt stof er op!
XX SL
Sram Experience Camp
Samen met een zeer kleine groep van slechts 5 andere Sram dealers hadden we de buitenkans om afgelopen week naar Altea te reizen om vier dagen alle ins- en outs van de nieuwste mountainbike en gravel bike producten van SRAM te testen. Een geweldige en vooral ook erg leerzame ervaring om hier als één van de eerste fietsenwinkels in Nederland bij te kunnen zijn. En van de koude polder naar de prachtige Costa Blanca was natuurlijk ook niet verkeerd 😉
Over de sneeuw richting de zon
Bij aankomst even inchecken, door naar de hotel kamer. Waar het programma voor de komende dagen al klaar lag, alles volledig in stijl!
En dan was het zo ver, dag 2: Testen!
Na een presentatie en uitleg mochten we op dag twee gaan rijden met de nieuwe groepen. Er stond een prachtige Scott Spark voor me klaar, helemaal afgemonteerd met de nieuwe SRAM XX SL. Wat een groep!
Eigenlijk begint het verhaal van de nieuwe groepsets ongeveer 3 á 4 jaar geleden al toen Sram UHD introduceerde. SRAM UHD (Universal Derailleur Hanger) is zoals de naam al zegt een universele derailleur hanger, ook wel pad of achterpad genoemd. Alle mountainbikes die hiervoor geschikt zijn zoals bijvoorbeeld veel nieuwe modellen van Trek en Scott hebben een klein UHD logo op de achterpad en gebruiken allemaal dezelfde aansluiting. Ideaal dus als je pech hebt; nooit meer zoeken naar een specifiek padje en doordat deze pad bij elk frame bijna op exact dezelfde plaats zit verbetert het ook nog eens de schakelprestaties.
Sram heeft dat nu een stap verder gebracht en maakt met de Sram XO, Sram XX en Sram XX sl T-Type sprong voorwaarts! Bij geschikte frames monteer je de derailleur nu namelijk rechtstreeks op het frame! Nóg sterker en een stuk efficiënter, er zijn daardoor geen stelschroeven op de derailleur meer nodig.
De Sram XO T-Type derailleur. Nooit meer een kromme achterpad. Doordat de derailleur aan 2 kanten geklemd zit om het frame en ook je steekas er doorheen zit kan dit systeem bijna niet meer kapot. Je kan er zelfs op staan! ( niet thuis proberen 😉 )
Alle onderdelen kunnen los vervangen worden voor een eventuele reparatie. Alles met de naam T-Type is uitwissselbaar
Monteren gaat sneller dan ooit en ook zijn er geen schroefjes meer te vinden op de derailleur om deze af te stellen. Prepare, hang, tighten.
Tijdens de presentatie eerder op de dag werd al verteld dat je onder volledige druk kan schakelen. Eerst geloofde ik dat niet, ik ben altijd voorzichtig met materiaal, zeker als het niet van mezelf is. Maar toen het personeel van Sram me bijna dwong om te schakelen onder volle belasting tijdens het klimmen was ik verbaasd.. Wow! Met deze groep kan het echt!! Sterker nog, het schakelde zelfs beter onder belasting. Dat komt omdat net zoals het voorblad, nu ook de cassette X-Sync heeft. Dus ook achter zie je nu brede en smalle tandjes op de cassette. Geen ‘Ghost shifting’ meer!
De XO en XX Cranks hebben bij een optie waar de powermeter in de linker crankarm zit verwerkt. Ook opvallend: XO heeft dit jaar een aluminium crank met een gat er in! Minder materiaal en evengoed super sterk
Bij de XX SL versie meet de Quarq powermeter links & rechts. Maar ook de montage van het blad is vernieuwd; Deze draait er nu op
De body van de nieuwe Level remmen zijn 25 graden naar binnen gebogen, net als de leiding zelf. Hierdoor zie je vanaf boven geen kabels meer zitten. Een cleane ‘cockpit’ dus
Sterkste ketting ooit: Flat top, net zoals je eerder al kon zien bij de race groepsets van Sram
De nieuwe ‘pod controller’ past links en rechts op het stuur, zodat je deze ook voor een dropperpost en Flight Control lockouts kan gebruiken.
Naam op de fiets
De MTB Wereldkampioenschappen zijn in 2022 al gewonnen met Sram XX SL én op een Scott Spark
Prachtige omgeving om de nieuwe groepen te testen!
Dag 3: Gravel!
Er stonden vandaag opnieuw veel fietsen voor ons klaar en al snel had ik mijn naamsticker weer gevonden. Ik kon rijden met de nieuwe versie van de draadloze Sram Force groep die Sram een week eerder had uitgebracht. De nieuwe Force heeft enkele verbeteringen en veranderingen ten opzichte van de vorige versie, zoals: Een nieuw ontwerp van de crankarmen, derailleurs en shifters met een glanzende afwerking en een gestroomlijnde vorm.
Pizza halverwege!
Niet alles mocht op de foto…
Ook zat er op deze gravelbike een verende vork en een dropperpost. Een beetje extra vering op de ruwe en steile gravelwegen was best lekker, maar voor mij persoonlijk niet echt nodig. Met de dropperpost er bij begon het meer op een mountainbike te lijken haha
Altea en omgeving zijn prachtig om op de weg te rijden, maar ook offroad zijn er heel veel mooie paden te vinden!
Dag 4: Terug naar huis
Nog even de stad in en weer terug naar huis! De omgeving van Altea is een prachtige bestemming die ik zeker nog eens wil bezoeken en 1 ding is zeker: Op mijn nieuwe mountainbike mag T-Type niet missen 😜
Wil je nog wat meer informatie of vraag je je af of dit top spul ook op jouw fiets past? Kom dan bij ons langs in de winkel 🙂
Na een kleine 2,5 uur vliegen was ik weer terug in Amsterdam en vanuit de lucht was zelfs Petten nog heel even te zien
____________
De karaoke avond liep iets uit de hand haha
•dit bericht kan nog iets worden aangepast zodra alle officiële informatie vanuit Sram beschikbaar is