Shimano Dyna-Sys en Sram X0 10 speed MTB groepen…
- -
Op internet zijn vandaag de eerste plaatjes en informatie over de nieuwe SRAM 2011 X9 en X0 groepen onthuld. Niet geheel toevallig, vandaag loopt ook het persembargo voor Shimano XT en SLX af, die zijn uitgerust met het nieuwe Dyna-Sys systeem.
Na de presentaties van SRAM X7 en XX 10-speed, zal duidelijk zijn dat SRAM verder die weg inslaat. X9 en X0 zijn dus ook 10-speed groepen.
De nieuwe X0 2X10 noemt SRAM de ‘wedergeboorte van een held’. Menig XC, DownHill en 4X champ heeft de titel gewonnen mede dankzij de X0. Voor 2011 keert de X0 terug als een complete groep, met de legendarische X0 achterderailleur, trigger shifters en een compleet nieuwe 2X10 crankset. Gecombineerd met de nieuwe Avid X0 rem, is het een lichtgewicht, uitstekend presterende groep. In 4 kleurvariaties: rood, goud, zilver en blauw).
De X9 2X10 is een complete aandrijfgroep en is gebaseerd op de eerste 2X10 XX versnellingtechnologieën. Gecomplementeerd met de award winnende Avid Elixir CR rem levert de groep een soepele schakeling en optimale controle.
Nieuw derailleursysteem Shimano Dyna-Sys
Shimano lanceert vandaag de compleet nieuwe 10-speed MTB aandrijftechnologie. Dyna-Sys systeem is als eerste beschikbaar voor de Deore XT en SLX groepen en de non-series (prijstechnisch interessant).
Shimano gelooft niet in compact dubbel voor voor MTB (enkel voor race), behalve voor zeer specifieke omstandigheden. Het 3X10 Dyna-Sys werkt met een nieuwe kettingbladverhouding voor en achter. Met de speciale HG-X ketting voor MTB wordt een lagere kettingspanning en invering gerealiseerd.
Dankzij een soepeler schakelmechanisme en verbetering van de krachtenoverbrenging, zou de Dyna-Sys een stabielere schakelgroep moeten zijn volgens Shimano.
De standaard verhouding van 44-32-22 tandkransjes is gewijzigd en is nu 42-32-24 geworden, gecombineerd met de 10-speed cassette. Deze nieuwe verhoudingen heeft een paar voordelen, zoals een grotere efficiency in krachtenoverbrenging en gemakkelijker schakelen tussen de middelste en kleinste kransjes, maar ook het middelste en grootste kettingwiel. Ook de schakelafstanden zijn kleiner in deze nieuwe verhouding, waardoor het schakelen soepeler verloopt.