Wel heen…, niet heen.., toch heen!
Door een 3e plaats bij de Master 50-54 tijdens de UCI World Gravelseries in Veenhuizen plaatste ik me enigszins onverwacht voor het WK. Uiteraard erg blij met het resultaat, maar weer naar Italië?
Was er al 2x geweest dit jaar (voor een Transalp met Jacco en later nog een vakantie met Monique) en bovendien; heb ik daar wel wat te zoeken?
Maar toen de officiële uitnodiging binnenkwam en de uiterlijke inschrijfdatum dichterbij kwam sloeg de twijfel toe. Toch wel gaaf een officieel WK voor je eigen leeftijdscategorie! En ook; volgend jaar plaats ik me misschien wel niet….
Ons team had in de winkel alles onder controle, ploeg- en fietsmaat Jos had al aangeven zeker te gaan (geplaatst voor deelname aan Master 65-70) en ik kon eventueel samen met hem overnachten/aansluiten bij Tino, Maike en Judith die een mooie villa niet ver bij de start vandaan hadden geboekt… Een paar onrustige nachten maar toch heen!
Verkenning van de start en eerste 20 kilometer stukje in het wiel van mannen die echt hard rijden…
Donderdag net na de middag aangekomen bij de prachtige villa met alles er op en eraan (inclusief huishond 🙂 ) waar Jos m’n bed al had opgemaakt en klaar stond om een stuk van de start te verkennen.
Prachtig weer overigens, dus in kort/kort de startklim met eerste stuk steil gravel gereden waarna we over de al goed uitgepijlde route tot na de tweede klim gereden zijn. Echt supermooie maar ook zware eerste 20 kilometers, maar had inmiddels al begrepen dat daarna een grotendeels vlak en snel parkoers zou volgen.

.

.

.

.
Finale verkennen, mooi oranje is niet lelijk, en stukje in het wiel van mannen die echt hard rijden…
Op vrijdag met alle renners en rensters uit ons huis naar de finish gereden (start Vicenza, finish Citadella), eerst de startnummers ophalen en daarna de laatste 15km verkennen. In het mooie oude centrum van Citadella was het even zoeken naar de inschrijving, maar eenmaal gevonden leek alles soepeltjes te gaan, totdat de kleding gekeurd moest worden… In de reglementen hadden we gezien dat de Elite/Profs in officieel landen tenue moesten starten (duidelijk) maar dat de “Age Groups” eigen, enigszins gelijkende kleding met prive sponsoren mochten dragen.
.

.
Dat bleek toch anders, ondanks dat Jos en ik in aangepaste (meer oranje) shirt en broek wilden starten kwam deze niet door de keuring. Starten mocht wel maar dat er een dikke boete (Zwitserse Franken) zou volgen was zeker!
Mmmm, wat nu? Tino was onze redder in nood, de Matong kleding producent heeft zijn fabriek vlak bij en na een telefoontje met de grote baas lagen er 2 prachtige oranje shirts voor ons klaar! Top geregeld!
.

.
De laatste 15 kilometer konden met een gerust hart verkend worden en halverwege werden we ingehaald (alsof we stilstonden) door een erg snel duo. Jos kon zich niet meer inhouden en na een korte achtervolging zaten we in het wiel van Mathieu van der Poel en Gianni Vermeersch. Vriendelijke jongens die ook nog eens 3e en 1e zouden worden op de zondag, kon ook niet anders volgens Jos, was een goede finaletraining 🙂 .
.

.

.

.

.

.
Raceday!
Wij mochten zaterdag aan de bak voor 140km, en we waren er klaar voor. Start pas om 12.15uur, als je vroeg wakker bent en alles klaar hebt staan is dat nog best laat. Rustig blijven dus, beetje discussiëren over de bandenspanning, toch nog maar een pannenkoek extra eten, nog een keer kijken of je wel gelletjes genoeg bij je hebt, je kent het wel.
Vroeg opstellen om een beetje vooraan te kunnen starten was van belang doordat alle categorieën boven de 50jaar tegelijk zouden starten. Dat lukte, samen met aardig wat meer Nederlanders (toch wel makkelijk te herkennen met een oranje shirt) die dat ook begrepen hadden.
In het startvak nog controle op motertjes in het frame, nummer bord ongevouwen, reclameuitingen op shirt etc., toch wel wat speciaals zo’n WK!
.

.

.

.
De wedstrijd!
Start! Volle bak over de rotonde en half over de stoep want de eerste vrij lange en steile gravelklim was al na een paar honderd meter. Redelijk vooraan kon ik daaraan beginnen, maar eenmaal boven was ik inmiddels al links en rechts door aardig wat renners gepasseeerd en had ik geen idee hoeveelste ik reed. Door de verschillende “age groups” die gelijk gestart waren was dit ook lastig te zien. Een mooie en redelijk technische afdaling volgde, daar werd weer wat goed gemaakt en eigenlijk begon de wedstrijd toen pas echt voor mij. Korte klimmetjes, stukjes single track, bochtige gravelstukken, grasstroken, kasseitjes en asfalt; alles kwam aan bod tijdens de race, en langzaam kon ik doorschuiven van groepje naar groepje.
Prachtig trouwens om door de Italiaanse dorpjes te rijden terwijl de gehele weg is afgezet, en ook aan motoren rondom elk groepje was geen gebrek, net echt.
Nadeel van de slecht gereden startklim was ook dat als je ergens aansloot je vaak toch bij de betere in de groep hoorde, veel kopwerk dan dus ook om de gang er in te houden.
Het goede gevoel bleef maar hoe meer je voorin kwam, hoe groter de gaten tussen de (kleine) groepjes werden. De laatste 40km zat ik dan ook wel op m’n plek in de koers en werd een plaats bij de eerste 30 in dit geweld het doel. Kon ook in de laatste kilometers nog reageren op demarrages en met uiteindelijk een 27e plek en nog redelijk fit over de streep was ik zeker tevreden.
Nog mooier werd de dag nadat bleek dat Jos 2e was geworden in zijn categorie en ook de huisgenoten Tino (3e) en Judith (3e) in de medailles zaten!


.
.

.

.

Topervaring
De meningen zijn verdeeld of er nu eigenlijk wel (wereld)kampioenschappen georganiseerd moeten worden voor de wat “oudere” sporters. Wat mij betreft wel, het was echt genieten de afgelopen dagen zo met allemaal sport veteranen en echte profs door elkaar, een geweldige beleving. Grote kans dat als ik mijzelf volgend jaar kan plaatsen ik weer aan de start sta, maar dan misschien wel combineren en met wat vakantiedagen erachteraan haha…
Voeding
Ik reed de bijna 140km in 4uur en 31minuten en gebruikte onderweg:
*2x 750ml bidon SIS Beta Fuel met tablet SIS Iso
*1x 600ml bidon SIS Beta Fuel met tablet SIS Iso
*2x SIS Beta Fuel chews
*1x SIS Beta Fuel gel
*1x SIS Beta Fuel Nootropics gel (oa cafeïne)
Verder nog wat water aangepakt bij de posten
Materiaalkeuze
Ik ben gestart op de Storm Moana Gravel, met oa:
*Farr stuur met extra greep
*9th Wave Anath wielset
*Schwalbe G-One RS Speed 45mm banden
*46t custom voorblad
*10-40 12speed casette
*Sram Rival AXS gravel set up
*Sram Blips (draadloze) schakelknopjes op extra stuurgreep
.

.

.

.
